MOSHAZAT
[ moshazard@hotmail.com | moshazat.blogspot.com ]

Wednesday, September 17, 2008

Iklan Microsoft - "Windows, Not Walls,"

Mungkin ada di antara kita pernah menonton iklan Apple "Get a Mac", ia adalah siri iklan yang ringkas, kelakar dan mudah difahami berkenaan dengan kelebihan penggunaan Apple Mac. Namun sebaliknya iklan2 tersebut telah menjadi satu gangguan kepada Microsoft terutamanya iklan yang bertajuk "fear of switching is the foundation of customer loyalty for PCs", yang merupakan iklan terbaru Apple dilihat sebagai menentang kewujudan Microsoft Windows dalam pasaran. Iklan itu dianggap menggugat Microsoft dan mereka telah mengambil tindakan untuk mempertahankan kedudukan mereka dengan membuat iklan mereka sendiri, yang dibintangi oleh pelawak Seinfield dan Bill Gates sendiri (Yup,Bill Gates.. ;).

Iklan 1 : "Shoe Circus"
Kini sudah ada 2 iklan Microsoft yang telah disiarkan di Amerika. Tapi selepas Mosh menontonnya di Youtube, pada kali pertama tidak lah menarik pun,ambil masa untuk Mosh faham mesej yang cuba disampaikan :p adala sikit2 isi2 jalan cerita yang disampaikan ;) Iklan microsoft ini bermotifkan penegasan tentang perlunya melupuskan perkara yang menghalang idea tentang perhubungan. Iklan ini juga dibuat untuk membetulkan persepsi negatif tentang Microsoft serta sistem operasi Vista oleh masyarakat seperti yang dibuktikan dalam Experiment Mojave. Nanti Mosh buat entri susulan berkenaan eksperimen ni.

Iklan 2 : "New Family"

Microsoft merancang untuk membelanjakan $300 juta untuk menghasilkan iklan-iklannya yang dibintangi oleh Jerry Seinfield yang juga turut dibintangi bersama Bill Gates, dan Seinfield sendiri dikatakan akan memperoleh $10 juta dalam penglibatannya untuk iklan ini. Semua ini adalah tindak balas Microsoft berikutan Iklan anti microsoft oleh Apple. Iklan Microsoft ini akan bermula pada 4hb September 2008, dan berakhir pada bulan Mac 2009 nanti ;)

Huh, kita memang tidak dapat menafikan kuasa dan pengaruh media elektronik ;)